1876

Pauligs historie begynte i 1876, da Gustav Paulig, en innvandrer fra Tyskland, startet en egen virksomhet. Næringsmiddelindustrien var fortsatt i sin barndom. De fleste matvarene ble solgt i form av ubehandlede råvarer. Gustav Paulig begynte med import av og handel med kolonialvarer som salt, kaffe, krydder, mel, portvin og cognac. Fra starten var Paulig i Helsingfors: først i Fabiansgatan, deretter i Norra esplanaden, i 1890-årene i Södra kajen og etter århundreskiftet i Skatudden. Gustav Paulig ble raskt en fremstående og visjonær forretningsmann. Han forsto kjernen i et varemerke og designet den første firmalogoen på 1880-tallet. Følgelig ble Pauligs kaffepakker merket med P-symbolet som en garanti for høy kvalitet, da dette hadde vesentlig betydning for grunnleggeren av selskapet og ble en arv til fremtidige generasjoner. Etter at Gustav døde i 1907 drev enken, Bertha Paulig, virksomheten videre.

1950

I 1950 avduket Paulig Paula-piken. Eduards sønn, Henrik Paulig, fikk ideen om Paula som den synlige ånden til Paulig, med seg fra Amerika. Kledd i bunaden fra Sääksmäki-distriktet og avbildet i ferd med å helle kaffe fra en kobberkjele, ble Paula et kjent syn i mange sammenhenger. Tre år etter Paula-pikens suksess fikk en ny mani sitt gjennombrudd: samlerkort, som tiltrakk seg mange unge bilførere til Paulig-kaffe.

De gamle forretningslokaler i Skatudden-distriktet i Helsingfors ble for trange. Kaffebrenneriet og pakkeanlegget flyttet inn i moderne, nye produksjonslokaler i Nordsjö i 1968. Den daværende finske presidenten, Urho Kekkonen, var til stede under åpningsseremonien.

1990

90-tallet var et tiår med internasjonalisering og urban bygging for Paulig. I Nordsjö reiste det seg en helt ny bydel, med kjøpesentre og næringsbygg. Da de baltiske landene ble åpnet mot vest i kjølvannet av Sovjetunionens oppløsning, ble Paulig ett av de første selskapene som inngikk samarbeid med gamle handelspartnere. Selskapets brenneri ble ferdigstilt i Saue-distriktet i Tallinn i 1993. Paulig hadde kommet tilbake til Estland etter et fravær på mer enn 50 år. Sentrene for handel med Russland var St. Petersburg og Moskva, der Paulig etablerte egne salgskontorer.

Kaffeverdenen ble større etter hvert som trendy kaffebarer og restauranter etablerte nye tradisjoner. For å markere det nye årtusenet presenterte Paulig også et nytt kafferelatert yrke for det finske folket: barista.

2011

Paulig åpner det nye kaffebrenneriet i Tver-regionen i Russland. Produksjonen til det nye, moderne brenneriet er rettet mot Russland og CIS-markedene. Paulig er allerede en av de ledende markedsførerne av kaffe i Russland. Det nye produksjonsanlegget har en viktig rolle både når det gjelder konkurranseevne og kundeservice.

1904

I 1904 utvidet Paulig virksomhet fra engrosvirksomhet til næringsmiddelindustri. Kaffebrenneriet, det første i Norden, ble startet i en lagerbygning i Skatudden-distriktet i Helsingfors. I USA hadde John Arbuckle utviklet teknikken med industriell kaffebrenning mot slutten av det 19. århundre. Inntil da hadde kaffe kun blitt solgt i grønn form, og den måtte brennes hjemme. Til å begynne med var mesteparten av kaffen som ble levert av Paulig, også grønn. Først i 1926 overskred salget av brent kaffe salget av grønn kaffe i Finland. I begynnelsen leverte Paulig brent kaffe til butikkene i fem-kilos pakker. En henvendelse fra en butikkeier i Mariehamn i 1924 førte til at Paulig ble den første på markedet som leverte kaffe i pakker av forbrukerstørrelse. De første pakkene var på 250 gram og 500 gram som papirpakker pakket og forseglet for hånd. Året etter fikk kaffebrenneriet sin første pakkemaskin, og kaffen ble snart også tilgjengelig i pakker på 100 gram.

Til ære for brenneriets 25-årsjubileum i 1929 lanserte Paulig de første kaffemerkene – Juhla- og Presidentti-blandingene, som var forløperne til dagens toppmerker, Juhla Mokka og Presidentti. Før de navngitte varemerkene hadde Paulig en rekke kaffeblandinger som bare var identifisert med tall. To år senere, i 1931, dukket ferdigmalt kaffe opp i butikkhyllene. Samtidig ble datoen trykket på Pauligs kaffepakker for å opplyse om hvor ferskt produktet var. Dette siste var en innovasjon som man aldri hadde sett noe sted i Europa.

Eduard Paulig, sønnen til Gustav og Bertha, fungerte som selskapets administrerende direktør fra 1919 til 1947. Det var i denne tiden Paulig vokste til en kraft man måtte regne med i næringsmiddelindustrien.

1970

Henrik Paulig kom tilbake fra utlandet og brakte med seg ideen om profesjonelle tjenester til forbrukerne, og i 1971 ble Paula-tjenesten åpnet. Paula-tjenesten ga ikke bare råd og tips til forbrukere på telefon og via post, men produserte også spennende oppskriftshefter og holdt produktrelaterte veiledningskvelder. Paula-piken turnerte rundt i butikker og kafeer og ga råd og veiledning.

I 1980 fikk fagfolk en egen opplæringsinstitusjon da Paulig åpnet Kaffeinstituttet for å fremme kaffekulturen. Brenneriet i Nordsjö ble renovert igjen, og nye brenne- og pakketeknologier ble satt i drift samtidig. Selskapets internasjonalisering begynte på det britiske markedet, der et kaffeselskap som ble oppkjøpt av Paulig – Appleton Machine & Smiles Ltd. – ble omdøpt til Paulig U.K. Ltd.

2010

Selskapet kjøpte en nye tomt til et nytt brenneri i næringsparken i Helsingfors nye havn i januar 2006. Samme høst ble de endelige beslutningene tatt om betydelige investeringer for selskapet, og dette ble feiret sommeren 2008. Det nye kaffebrenneriet ble innviet i januar 2010.

2012

I mars 2012 lanseres en ny felles selskapsidentitet, basert på en solid plattform med verdier og retningslinjer. En ny logotype for selskapet innføres sammen med vårt nye kjernebudskap og slagord – Utforske god smak – som underbygger at alt vi gjør gjelder vår lidenskap for førsteklasses kaffe, god mat og uimotståelige smaker. Selskapets identitet binder oss sammen som konsern – våre varemerker forblir de samme mot kunder og forbrukere

Våre verdier:
Fortsett å være nysgjerrig
Etterstreb å være best
Voks sammen