Kaffen kommer fra langt borte

Kahvia viljellään 50-60 maassa eri puolilla maailmaa. Suurimpia tuottajamaita ovat Brasilia, Vietnam, Kolumbia, Indonesia ja Intia, jotka tuottavat noin 70 prosenttia maailman kahvista. Kahvista saa toimeentulonsa yli 20 miljoonaa kahvinviljelijää. Yli 70 % maailman kahvista tulee pientiloilta. Siksi kahvikaupalla on suuri merkitys monissa kehittyvissä maissa sekä taloudellisesti että yhteiskunnallisesti.

Kaffe vokser i varme strøk

Kaffe vokser i området mellom stenbukkens og krepsens vendekrets, i høyder på 600–1600 meter over havet. Kaffeplanten som er utsatt for kjølige temperaturer, kan vokse inn i et tre inntil 10 meter i høyden. På kaffegårder og -plantasjer beskjæres de imidlertid vanligvis til lave busker for å lette innhøstingen.

En kaffeplante begynner å bære frukt ved 2–4 årsalderen. En buske gir omtrent 400–1500 gram grønn kaffe. De såkalte kaffesteinfruktene er modne for plukking når de blir mørkerøde. Kaffebønnene er inni fruktkjøttet, beskyttet av en pergamentlignende membran.

Kvalitet er retningsgivende for kaffeinnkjøp

Paulig får sin grønne kaffe fra forskjellige land, blant annet Brasil, Colombia, Peru, Guatemala, Kenya og Etiopia. Mesteparten av kaffen vår kjøpes direkte fra eksportører i opprinnelseslandene. Paulig er kjent i opprinnelseslandene som kjøper av kaffe med høy kvalitet, og Paulig-kvalitet er et begrep i kaffebransjen. Paulig kjøper omtrent 0,7 % av verdens årlige kaffeproduksjon, totalt mer enn 60 millioner kilo grønn kaffe, fra 10–15 forskjellige land.

Pauligs kaffe er nøye utviklede blandinger laget av ulike kaffekvaliteter importert fra ulike opprinnelsesland. Hvert produkt har sin karakteristiske, omhyggelig komponerte smaksprofil. Vi kjøper grønn kaffe av bedre kvalitet enn gjennomsnittet, som vi betaler mer for. I tillegg til smak og andre kvalitetsegenskaper er det viktig at vi får nok av de riktige, grønne kaffekvalitetene. På denne måten kan vi garantere at våre velkjente produkter alltid vil smake like godt, kopp etter kopp.

Effektive transportkjeder

Paulig leverer mer enn 100 millioner kaffepakker i året fra sine kaffebrennerier i Helsingfors og Tver til grossister og butikker, og dermed til forbrukerne slik at de kan glede seg over god kaffe. Vi går grundig til verks på mange måter og sørger for at lagring og transport utføres så miljøvennlig som mulig.

Vi samarbeider tett med våre transportpartnere, butikkjeder og grossister for å sikre at transport- og emballasjeløsningene er så effektive som mulig, og at lastebilene reiser av sted med fullest mulig last.

I Finland utføres transporten av kaffeproduktene til butikkjedenes varehus hovedsakelig med kundenes egne transportpartnere. Produktene blir pakket for transport på paller som er dimensjonert for å utnytte plassen i kjøretøyene optimalt. Pauligs leveringstjeneste planlegger grundig pakking av lasten og rutene for å minimere antall transporter.

Smaker som dannes under brenningen

De delikate smakene, luktene og fargene på kaffe, dannes under brenningen. Under brenningen fordamper vannet fra den grønne kaffen og den grønne fargen blir gradvis til brun og sammensetningen endres. Proteinene og karbohydratene i kaffen brytes ned til aminosyrer og sukker. Disse kan kombineres og danne hundrevis av smaker. Syrene i grønn kaffe brytes også ned under brenningen. Jo mørkere kaffen brennes, desto mindre syre er det i den. Avhengig av typen kaffe varer brenningen i 5–15 minutter. Kaffen brennes i en luftstrøm varmet opp til 400 °C i en brennetrommel.

Etter brenningen blir kaffen malt, pakket og fraktet til et lager og avventer videre transport til kundene. Kaffen beveger seg raskt i butikkene og når frem til forbrukerne som kan glede seg over den. Takket være moderne emballasjeteknologi og emballasje med høy kvalitet har Paulig-kaffe ett års ferskhetsgaranti. Kaffeprodukter er normalt pakket i laminatemballasje. Den mest populære typen er vakuumpakken på 500 gram, som de fleste av våre populære Juhla Mokka- og Presidentti-blandinger selges i.

Pauligs kvalitetsstyring er basert på den internasjonale standarden ISO 22000. En viktig komponent i kvalitetssikringen er egenkontroll, som omfatter alle stadier i kaffebearbeidingen fra innkjøp av grønn kaffe til det ferdige produktet. Egenkontroll omfatter også en sansemessig bedømmelse av kaffen. Et smaketeam som består av flere Paulig-ansatte kontrollerer utseende, aroma og smak på kaffen på mange stadier i kaffeproduksjonskjeden fra bønne til kaffekopp.

De viktigste kommersielle kaffesortene

Arabica

Arabica (Coffea arabica) on maultaan vivahteikas. Sen osuus maailmankahvituotannosta on 60 prosenttia.

Robusta (Coffea canephora) on maultaan voimakkaampi. Se sopii tummaksi paahdettuihin kahvisekoituksiin, kuten espressoon. Osuus maailman kahvituotannosta on noin 40 prosenttia.

 

Fra kaffesteinfrukter til -bønner

Kahvimarjasta jalostuu kahvipapuAvhengig av land og region høstes kaffeavlingen enten for hånd eller mekanisk. Håndplukking er typisk i områder som Colombia, Sentral-Amerika og Afrika, hvor kaffeplanten som oftest vokser i fjellsidene. Maskiner kan brukes på slettene i Brasil.

Etter plukking er det viktig å få steinfruktene til behandlingsanlegg raskt for å opprettholde kvaliteten. Frøene (kjent som kaffebønner) skilles fra steinfruktene og vaskes, tørkes og sorteres. Kaffebønnene behandles til de er klare for salg og leveres til eksportselskaper, som selger kaffen og sender den til ulike deler av verden.

En viktig råvare i verdenshandelen

Når det gjelder verdi, er grønn kaffe den nest mest omsatte råvaren i verdenshandelen, rett etter olje. I innhøstingssesongen 2010 var den globale produksjonen 134,1 mill. sekker (60 kg) kaffe og i 2011 132,4 millioner sekker. De største produsentlandene var Brasil, Vietnam, Etiopia og Indonesia. Kilde: ICO"

Prisen på grønne kaffe påvirkes blant annet av tilbud og etterspørsel, innhøstingsprognoser, vær og variasjoner i nedbør. Prisen kan svinge mye når det skjer raske endringer i markedet eller i produksjonskvantum og -kvalitet. I de senere årene har aktivitetene til fond som investerer i råvarer forårsaket prissvingninger.
Prisen på kaffe fastsettes på råvarebørser. Arabica-kaffen som Paulig for det meste bruker, er notert på New Yorks kaffebørs. Prisen på Robusta-kaffe, som tilsettes til enkelte produkter, fastsettes på Londons kaffebørs. Selv om prisnivået fastsettes på en råvarebørs, skjer selve handelen av grønn kaffe mellom kjøper og selger.
 

Kaffe fraktes med skip

Kaffepartiet blir sendt med skip fra opprinnelseslandet til det kontinentale Europa og Finland, etter at våre kvalitetseksperter har prøvesmakt prøver fra partiet og godkjent det. Fra opprinnelseslandene setter containerskipene som skal til Finland, først kursen mot det kontinentale Europa, hovedsakelig Hamburg og Antwerpen. På det raskeste kommer kaffen til havnen i Nordsjö fra Brasil på omtrent tre uker, men dette kan ta inntil maksimalt to måneder.

Hvert år importerer vi mer enn 60 000 tonn grønn kaffe til Finland. Kaffen sendes til havnen i Nordsjö, som ligger rett ved siden av kaffebrenneriet. Det meste (87 %) av kaffen som kommer til Paulig, er pakket i effektive, containerstore bulksekker som inneholder omtrent 20 000 kilo grønn kaffe. Resten av den grønne kaffen kommer i tradisjonelle 60 kilos jutesekker, som gir omtrent 17–19 tonn kaffe i en container, avhengig av kaffekvaliteten.

Innkjøp av grønn kaffe til kaffebrenneriet i Tver håndteres fra Finland, men leveransene går direkte til Russland. I dag er hovedhavnen som brukes, Kotka i Øst-Finland, hvor kaffecontainerne fraktes videre med bil til Tver. Veitransport har vist seg å være det mest effektive transportmiddelet mellom havnen og kaffebrenneriet.

I Nordsjö blir kaffecontainerne fraktet med lastebil fra havneområdet og rett til kaffebrenneriet, der den lagres i siloer til grønn kaffe etter kvalitetskontrollene. Fra siloen blir kaffen brakt til produksjon. Kaffen sendes fra ferdigvarelageret til distribusjonssentre hos sentrale grossister eller eksporteres til utlandet.

Herlige øyeblikk med kaffe

Finnene er verdens mest entusiastiske kaffedrikkere, fordi vi drikker omtrent fem kopper kaffe per person i døgnet. I Moskva og St. Petersburg rapporterer kaffedrikkere et forbruk på 1–3 kopper kaffe tilberedt på ulike måter, det samme gjør folk i de baltiske landene.

Vi undersøker aktivt endringer i atferd og smakspreferanser samt kaffetrender på ulike markeder. Vi utvikler hele tiden sortimentet og tjenestene vi leverer sammen med våre partnere, kunder og forbrukere, som vi møter i tillegg til vårt daglige arbeid på kundeservicesentre, messer og arrangementer og i sosiale medier. Gjennom inngående kunnskap om forbrukeren og dialogen, er vi i stand til å utvikle nye typer produkter til kaffetilbudet og tilby et bredt spekter med herlige smaker for endrede kaffebehov.

En hyggelig kaffepause er en luksus for både hverdagen og spesielle anledninger